Розробки уроків

Презентаціі до теми "Віруси" 





Нестандартний  урок – суд з біології
«Суд над вірусами»
Мета уроку: узагальнити знання про будову та життєдіяльність вірусів, розглянути роль у природі та житті людини; розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів, їхнє вміння користуватися додатковою літературою та вести дискусію; виховувати інтерес до вивчення біології та культуру спілкування.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку: урок – суд.
Методи та прийоми: рольова гра, диспут
Наочність: таблиці, схеми та фотографії із зображенням будови вірусів, а також рослин і тварин, уражених вірусами.
Технічні засоби навчання: мультимедійна установка, ноутбук
Міжпредметні зв’язки:
Методична мета: узагальнити одержані знання з теми "Віруси", можливість реалізації учнів у різних видах навчальної діяльності.
Хід уроку
Суддя:  Встати, суд іде. Слухається справа громадянина Віруса. Його звинувачено в нанесенні шкоди живим організмам, у порушенні процесів їх  життєдіяльності. Вступне слово надається прокурору.
Прокурор: Віруси належать до окремого царства живої природи – царства Віра. Їх не сприймають органи чуттів. Їх нібито взагалі не існує в природі, та дії їхньої не можна помітити – від страшних епідемій часто гинуть у кілька разів більше людей, ніж від воєн, землетрусів чи вивержень вулканів. Дехто з видатних мислителів здогадувався, що багато хвороб людини,тварин і рослин – це результат життєдіяльності мікроорганізмів. Учені стародавнього світу та середньовіччя намагалися вивчити ворога, шукали засоби боротьби та захисту. Їхні спостереження цінні докладним описом симптомів хвороб. А після того як було винайдено мікроскоп, з’явилася можливість віртуально  ознайомитися з деякими мешканцями мікросвіту. Завдяки експериментам учені зуміли дізнатися про характер найдрібніших істот та знайти засоби боротьби з багатьма з них. Та коли вже здавалося, що до остаточного підкорення мікросвіту залишався крок, з’ясувалося, що не всі мікроби викликані відомими мікроорганізмами.
Суддя: Послухаємо вступне слово адвоката.
Адвокат: Спеціалісти зазвичай говорять про віруси як про ворогів людини і всієї живої природи. Але не можна заперечити той факт, що віруси відіграють і позитивну роль у житті людини. Наприклад, результати деяких досліджень дають змогу  сподіватися, що вже в недалекому  майбутньому віруси приноситимуть помітну користь людині. Великі можливості відкриються перед людиною, коли вдасться «приручити» віруси й навчитися керувати ними. Тоді, наприклад, «виконуючи» волю вченого-селекціонера, вірус «візьме» потрібні гени в однієї клітини, перенесе їх у клітину іншого організму й замінить генетичний код у потрібний бік, прищепить нові  корисні властивості різним тваринам і рослинам.
Суддя: Слово для свідчення надається вченому Дмитру Йосиповичу Івановському.
Д. Й.І.: У 90 – х роках ХІХ століття, досліджуючи мозаїчне захворювання тютюну,я за допомогою мікробіологічних фільтрів намагався виділити його збудника. Але навіть фільтри з найдрібнішим діаметром пор не могли його затримати, і профільтрований сік хворої рослини спричинював зараження здорових. Таким чином, я довів існування нової,  не відомої досі науці, групи збудників захворювань, які згодом назвали віруси. Були відкриті віруси, які вражають тварин, рослин, гриби та бактерії.
Адвокат: Для справи необхідно дізнатися про будову вірусів.
Д. Й.І. : Вір усні частинки мають розміри від 15 до сотень нанометрів (найбільший серед вірусів тварин і людини збудник природної віспи – до 450 нм), іноді – до 2000нм ( деякі віруси рослин ). Життєвий цикл вірусу складається з двох фаз: позаклітинної, на якій він не проявляє жодних ознак життєдіяльності, та  внутрішньоклітинної – утворення комплексу вірус – клітина під час розмноження вірусів.  Вірусні частинки утворюються в клітині – хазяїні та потрапляють у зовнішнє середовище після її загибелі. Вони складаються з молекули нуклеїнової кислоти та оболонки, яка її оточує.
Адвокат: Розкажіть про видову структури вірусів. 
Д.Й.І.: Залежно від структури та хімічного складу оболонки віруси поділяються на прості та складні. Оболонка простих вірусів складається лише з білкових субодиниць, які можуть мати паличкоподібну, нитчасту або кулясту форми. Складні віруси можуть бути додатково вкриті ліпопротеїдною поверхневою мембраною, яка становить частину плазматичної мембрани клітини – хазяїна, та, крім того, включає також глікопротеїди. До складу додаткових оболонок можуть входити і ферменти, що забезпечують синтез вірусних ДНК чи РНК у клітині – хазяїні та деякі інші реакції.
Прокурор: Громадянин Вірус дуже хитрий. Поза організмом хазяїна він довго не втрачає здатності до зараження. Свою підступність він проявляє ще й у тому, що «неактивний вірус» іноді лишається в клітині дуже довго (інколи протягом всього життя організму), нічим не виказуючи себе. Такі безсимптомні, приховані вірусні інфекції називаються латентними. Вони зустрічаються в природі не набагато частіше, ніж очевидні захворювання. Часто хронічна інфекція переходить у гостру, а це може призвести до загибелі організму.
Суддя: Викликаємо наступного свідка – пана Ветеринара, який виступить перед судом зі свідченням про механізм проникнення вірусу у клітини тварин.
Ветеринар:  Клітини тварин мають особливий механізм, який полягає в тому, що клітина захоплює («п’є») краплини довколишнього середовища. Якщо вірус знаходиться на поверхні мембран або у вільному вигляді в рідині, що оточує клітину, то в результаті піноцитозу він може переноситися всередину її. На наступному етапі відбувається зміна вірусної частинки. Наприклад, у деяких фагів зміна торкається окремих компонентів вірусної частинки – білків – відростків. В інших випадках під впливом клітинних ферментів змінюється вся вірусна частинка з однієї клітини в іншу віруси часто переходять по найдрібніших канальцях,  навіть не долаючи позаклітинного середовища, де вони могли б наштовхнутися на небезпечну для них протидію антитіл.
Адвокат: Протестую. Невже ви бачите в механізмі проникнення щось шкідливе. Адже віруси можуть бути й корисними.
Бабуся (вигукує із залу): Що ви таке говорите? Та в мене через того клятого вірусу моя корівка Манька здохла.
Суддя: Громадянко, прошу заспокоїтись, інакше ви будете виведені із зали суду. А тепер заслухаємо свідчення громадянина Олександра Флемінга мікробіолога, який розповість про розмноження вірусів.
О.Ф.:  Після проникнення вірусу в клітину – хазяїну його нуклеїнова кислота передає спадкову інформацію про вірусні білки в білок синтезуючий апарат. У подальшому віруси за допомогою продуктів власної життєдіяльності пригнічують синтез білків клітини – хазяїна, тобто трансляцію інформації з ДНК на іРНК клітини, і стимулюють синтез власних білків, використовуючи білоксинтезуючий апарат  клітини – хазяїна та  її енергетичні ресурси. Водночас молекули нуклеїнової кислоти вірусу подвоюються. Завершується процес розмноження вірусів у клітині – хазяїні складанням вірусних частинок, тобто вірусна нуклеїнова кислота «одягається» в оболонку із синтезованого клітиною вірусного білка.  Звільняються вірусні частинки з клітини – хазяїна по – різному. Часто клітина-хазяїна руйнується, звільняючи вірусні частинки, які здатні проникати в інші клітини. У багатьох складних вірусів їхні частинки можуть виходити з клітини, «відбруньковуючись» від неї назовні. Тоді клітина – хазяїна може тривалий час зберігати свою життєздатність, продукуючи нові покоління вірусів, доки не будуть вичерпані її енергетичні та біохімічні ресурси.
Вірус: Прошу надати мені слово.
Суддя: Пройдіть на місце свідка.
Вірус: Я хочу сказати декілька слів на свій захист. Я активно допомагаю рослинам а також сама людина використовує віруси в біологічному методі боротьби зі шкідливими видами (личинка, кровосисні комарі, шовкопряда – недопарки).  Наприклад проблему масового розмноження кролів в Австралії, що загрожувала виснаженням пасовищ, вдалося розв’язати за допомогою вірусу, який  ефективно знизив чисельність цих тварин.
Прокурор: Але ця користь для рослин виникає тому, що вірус завдає шкоди комахам.
Адвокат:  Часто у цьому є провина самої людини. Застосовуючи вірус проти шкідливого виду треба попередньо переконатися чи не вражатиме він й інші організм.
Прокурор: Я хочу викликати свідком пана Лікаря. Що ви можете сказати про цього шкідника.
Адвокат: Протестую. Ще не доведено, що він шкідник.
Суддя:  Приймаю протест.
Прокурор: Вибачаюся, про Вірус.
Лікар: Віруси викликають безліч хвороб. Причому підхопити ці захворювання можна будь – де. Наприклад, повітряно – крапельним шляхом передаються грип, віспа, кір, з їжею – ентерит , ящур, через шкіру – сказ, віспа, герпес, папілома; через кров – СНІД, гепатит; за участі переносників – енцефаліт, жовта пропасниця.
Прокурор: Наведіть конкретний приклад розвитку якоїсь хвороби.
Лікар: Можна взяти відому всім хворобу – грип. Існує понад 200 видів вірусів, які викликають цю хворобу. Це є причиною того, що людина хворіє кожного року чи навіть кілька разів на рік, оскільки імунітет вироблюється лише до одного виду, а їх як було як було сказано вище, багато. Крім того, грип страшний не лише страшною хворобою, а й її наслідками. Наприклад, сліпотою, глухотою, порушенням роботи нирок.
Суддя:  Якщо запитань більше не має, сідайте.
Адвокат: Я хочу сказати ще кілька слів на захист підсудного. Віруси використовують і в генетичній інженерії: за їхньою допомогою певний ген виділений з іншого організму або синтезований штучно, можна переносити в клітини бактерій. Так забезпечується синтез речовин, необхідних людині. Наприклад,  гормона інсуліну для лікування цукрового діабету, захисних білків інтерферонів. Учені вважають, що віруси відіграють певну роль в еволюції прокаріотів, оскільки можуть передавати спадкову інформацію від одних особин цих організмів до інших, як у межах одного виду, так і між різними, вбудовуючись у спадковий матеріал клітини – хазяїна.
Диспут. Взяли важелі й у ході диспуту класти гирьки на чашу звинувачення або захисту за кожний доречний доказ. Слідкує за цим суддя. Наприкінці гри суддя винесе вердикт.
Суддя: Після обміркування вище викладених фактів я оголошую вирок. Існує велике різноманіття вірусів, які можуть як позитивно, так і негативно впливати на життєдіяльність організмів. Саме тому ставлення до вірусів не може бути однозначним. Адже незважаючи на те, що існує велика кількість вірусів – шкідників, існує і значне різноманіття вірусів, які людина використовує собі на благо. Тому кожен віру має розглядатися окремо, і не можна приписувати дії одного іншому.
Підбиття підсумків.
  Оголошення оцінок учням за урок.
Рефлексія.
Ø Про що нове й цікаве Ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
Ø Які запитання були найбільш складними?
Ø Які виникали проблеми з поводу цього?
Ø Над чим ще треба попрацювати, щоб краще засвоїти цю тему?







Чаплинський професійний аграрний ліцей



План – конспект
уроку біології




Тема:
                 Віруси.
 Роль вірусів у природі й житті людини.

Укладач:
викладач
біології
першої  категорії
Литвин Т. М.


2017

 

Тема: Віруси. Роль вірусів у природі й житті людини.



Мета уроку: навчальна: розкрити поняття про неклітинні форми життя; охарактеризувати особливості будови і процесів життєдіяльності вірусів;сформувати уявлення про проникнення вірусів у клітину хазяїна;обговорити гіпотези походження вірусів; вияснити їх роль у природі й житті людини;
розвивальна: розвивати в учнів інтерес до вивчення і дослідження неклітинних форм життя;
виховна:  виховувати  в учнів дбайливе ставлення до свого здоров’я; сформувати і закріпити навички дотримання правил особистої гігієни; виховувати вміння слухати співрозмовника, дисциплінованість, повагу до інших.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма проведення: урок – конференція
Методи та прийоми: випереджувальні завдання; рольові ігри, робота в групах «Історики», «Систематики», «Вірусологи», «Фізіологи», «Медики», «Мікробіологи»; слайдові презентації; перегляд відеороликів; гра «Чарівна регата», вправа  «Позитивне чи негативне значення вірусів» , вправа «Серце друга»; розв’язання ситуацій.
Наочність: підручники, опорні конспекти, слайдові презентації, відеоролики, плакат-ілюстрація «Вірус».
Технічні засоби навчання: мультимедійна установка.
Міжпредметні зв’язки: основи медичних знань (тема: Віруси . ВІЛ/СНІД).
Хід уроку
Організаційний момент.
Рада Вас бачити на уроці в цей весняний день! На Вас сьогодні чекає цікавий матеріал, який знадобиться вам у подальшому житті. Перевірте готовність своїх робочих місць і налаштуйтесь на серйозну роботу.
 Мотивація навчальної діяльності.
Викладач: Розпочнемо сьогоднішній урок  з цікавої інформації.
 Подивіться, будь ласка, на слайд, де зображений вхід в гробницю фараона Тутанхамона. Над входом до гробниці дослідники прочитали такий напис, який в перекладі означає «Дух смерті скрутить шию тому, хто ввійде сюди». Зайшовши в середину, вони не знайшли жодної пастки, що приводиться в дію схованим механізмом. Не було й капкана, або іншого пристрою, який міг би загрожувати життю людей. Однак через кілька днів помер один із учених. Потім – ще шестеро впродовж кількох років. Помста потривоженого фараона не пощадила людину, яка не брала участі в розкопках. Англійський бізнесмен Вульф після відвідування гробниці помер на борту пароплава дорогою додому. Серед версій, що переповнили газети та пояснювали ці смерті, були навіть такі: Єгипецькі жерці були чарівниками, мали таємничу силу, що давала їм змогу благословляти та проклинати.
 У листопаді 1962 року професор медицини Каїрського університету Ез-ед-дін-таха повідомив журналістам, що він тривалий час спостерігав за станом здоров’я археологів і працівників музею, які працювали в єгипецьких пірамідах. І в організмі кожного з них він виявив вірус, що спричиняє запальні процеси дихальних шляхів. Такі ж віруси вчений знайшов у муміях. Один із цих вірусів «аспергілус нігер» - зберігає свою життєдіяльність протягом трьох – чотирьох тисяч років.
Я невипадково надала вам інформацію про один із  видів вірусів.
Тема нашого уроку: « Віруси. Роль вірусів у природі й житті людини».
Мені дуже подобається вислів невідомого автора  „Віруси – це мафія на клітинному рівні “. Щоб боротися із мафією, треба знати все про неї.  Саме сьогодні ми дізнаємося все про віруси: зꞌясуємо поняття про неклітинну форму життя; охарактеризуємо особливості будови і процесів життєдіяльності вірусів; обговоримо гіпотези походження вірусів та вияснимо їх роль у природі й житті людини.
Актуалізація опорних знань учнів
Викладач: Зараз ми проведемо вправу «Біологічна сцена». На випереджувальне  питання «Що таке віруси?» нам дадуть відповіді учні, що виконують ролі
А) медика                     Г) ветеринара             Ж) філософа
Б) генетика                   Д) програміста
В) агронома                 Е) садівника
Прошу акторів на  умовну сцену.
Викладач : Віруси  з точки зору…
Відповіді учнів:
Медик: Віруси – це збудники багатьох хвороб, наприклад: грипу, корі, віспи, (відомо понад 500 хвороб людини, які спричиняють віруси).
Генетик: Віруси – носії спадкової інформації.
Агроном:Віруси – збудники та бачної мозаїки, карликовості картоплі.
Ветеринар: Віруси – збудники епідемії серед тварин (чума, сказ).
Програміст: Комп’ютерні віруси – це маленькі програми, які впроваджуються в інші програми і призводять до несанкціонованих операцій.
Садівник: Віруси спричиняють незвичну зміну кольору квітів – тюльпанів.
Філософ: Це форми життя, які доводять взаємозв’язок живої та неживої природи.
Викладач:Спасибі  всім так званим акторам. Ви справилися зі своїми ролями. Продовжуємо наш урок. 
Вивчення нового матеріалу. Готуючись до сьогоднішнього уроку, не тільки учні- актори, а й інші мали випереджувальні завдання, бо всі ми готувалися до уроку – конференції. 
А зараз дозвольте мені розпочати конференцію. План роботи конференції записаний на дошці.
1) Що таке віруси? Які особливості їх будови?
2) Особливості життєвого циклу вірусів.
3) Механізм та шляхи проникнення віруси до клітини хазяїна, їх розмноження.
4) Гіпотези походження вірусів.
5) Вірусні інфекції та захисні реакції організму.
6) Роль вірусів у природі й житті людини.
По мірі розгляду кожного з питань всі учасники конференції повинні заповнювати опорний конспект.
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ
Тема: Неклітинні форми життя
1.     Вірусологія – наука, яка вивчає _____________(1892 р. Д. Івановський).
2.     Англійський лікар Дженнер зробив _____________________від вірусного захворювання.
3.     Луі Пастер використав вакцину (06.07.1885 р.)
4.     Віруси - __________________ форми життя.
Царство Віри

               ________________ -  вмісні віруси      ______________ вмісні і віруси
5.                                            Життєвий цикл вірусу


                  ____________ - фаза                        ____________ - фаза
6.                                       Будова вірусних частинок

Прості
Складні
______________, _____________


__________________________________
________________________________
_________________________________

7.                                     Шляхи проникнення вірусів

____________________
мембрани
_____________________
Проникнення до__________клітини
8.                                     Гіпотеза походження вірусів
_______________________
_______________________

____________________
____________________
___________________
___________________
9.                              Значення вірусів в природі й житті людини
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Викладач: Перше питання нашої конференції: Історія розвитку вірусології, до  якого  заздалегідь  підготувалися  учні-фахівці  з  історії  вірусології. Надаю їм слово.
Історики - вірусологи(слайдова презентація).
1)Д. И. Івановський (рос.) 1892 р .                Відкрив віруси
2) Ф. Лефлер., П. Фран (нім.) 1898 р.           Довели фільтрівну природу.
                                                                          збудника ящура
3) М. Бейєрінк (нідерлан.) 1899 р                 Нововідкриті істоти з
                                                                           властивостями речовин назвав
                                                                           вірусами (від лат. Virus - отрута)
4) Д Ерель (франц.) 1917 p.                            Відкрив вірусних паразитів
                                                                           бактерій (бактеріофагів)
5) У. Стенлі (амер.) у 1946 р.                         Ізомовав і кристалізував    
                                                                           Нобелівська   премія)    1935   р.
                                                                           вірус тютюнової мозаїки.
У 1956 р. розділив  русну частинку на її основні компоненти - білок і нуклеїнову кислоту - і потім знову з'єднав їх з утворенням активного вірусу.
Викладач: Давайте з'ясуємо місце вірусів у природі. Заслухаємо вчених-систематиків.
Систематики:
Місце вірусів у системі живої природи
Слайд:                                               Жива природа

Імперія Неклітинні форми життя

     Царство Віра
 




ДНК – вмісні, віруси                                          РНК - вмісні віруси
ДНК – дезоксирибонуклеїнова                         Рибонуклеїнова кислота,
кислота.                                                               одинарний ланцюг нуклеотидів,
Подвійна спіраль, інформаційний                    інформаційний біополімер.
бїополімер.
Вчитель: Розглянемо особливості будови вірусів. Слово мають мікробіологи.
Мікробіологи: (слайдова презентація)
Особливості будови вірусів
Віруси - це неклітинні форми життя, що відносяться до царства Віра (Vira). Вони характеризуються наявністю нуклеїнової кислоти (лише одного виду), білкового капсиду, відсутністю власної системи біосинтезу. Це внутріклітинні паразити.
Розміри вірусів вимірюються в нанометрах (109/ш)
Слайд
Віруси
 


                                  Прості                                                  Складні
Капсид і нуклеїнова кислота                                   вірусна оболонка, капсид і  
                                                                                        нуклеїнова кислота. Вірусна 
                                                                                        оболонка – ліпопротеїди
Форма вірусів - різноманітна від паличкоподібної до  багатогранної .
(слайдова презентація)
Характерні особливості вірусів

Схожість
Відмінність
Специфічні
із живими
від живих
риси
Організмами
Організмів

• здатність
• у зовнішньому
дуже маленькі
до розмноження;
середовищі                                                                                                                     мають
розміри;
• спадковість;
форму кристалів,
простота
• мінливість;
не проявляючи
організації
• характерна
ніяких
(нуклеїнова
пристосовність
властивостей
кислота +
до мінливих умов
живого;
білки);
навколишнього
• не споживають
займають
середовища
їжі;
прикордонне

• не виробляють
становище між

енергію;
неживою і живою

• не ростуть;
матерією;

• не мають
висока

обміну речовин;
швидкість

• мають
розмноження;

неклітинну будову
• носії спадкової інформації або ДНК, або РНК

Викладач: Розглянемо життєвий цикл вірусу. З доповіддю виступають фізіологи.
Фізіологи:Хочемо запропонувати на ваш розгляд життєвий цикл вірусу.
Слайд
1 учень:
1) Позаклітинна фаза вірусних частинок  - утворює кристалічне скупчення з     характерною для кожного вірусу формою і величиною. У такому стані можуть дуже довго перебувати.
2) Внутрішньоклітинна фаза - утворення комплексу «вірус -клітина» під час розмноження вірусу.
Викладач: Дізнатися про механізм проникнення вірусу до клітини хазяїна нам допоможе відеоролик.
2 учень:
Слайд  Специфічне поширення вірусу. Ймовірне зараження
Шляхи      проникнення     
1) Злиття мембран - вірус грипу, вірусу до клітини     
2) Шляхом піноцитозу - поглинання з рідиною,
хазяїна (піно-п'ю)
3) Проникнення вірусу до бактеріальної клітини (бактеріофаг Т-4)
Викладач: Ще досі не відомо як виникли віруси. Які ж існують гіпотези? Виступають історики:
Історики:Походження вірусів. Гіпотези походження вірусів. Існує три гіпотези виникнення вірусів. Демонстрація відеоматеріалу.
Перша: Віруси це нащадки бактерій, що виникли в результаті їх регресивної (спрощеної) еволюції. Відомий австралійський вірусолог Ф. Бернет в 1946 р. у своїй книзі «Вірус як організм» писав «Ми вважаємо, що віруси - це мікроорганізми, які виникли в результаті паразитарної дегенерації більш великих мікроорганізмів»
Друга гіпотеза: Віруси - клітинні «заблукалі» органели (рибосоми, фрагменти хромосом). Подібно до хромосом рослин і тварин, віруси можуть розмножуватись тільки знаходячись у складному середовищі, створюваному живою клітиною. Численні спроби вирощувати віруси у культурних середовищах, поза клітиною - безуспішні.
Третя гіпотеза: Віруси збереглись з прадавніх часів, як одна з первісних форм матерії.
Найбільше прихильників другої гіпотези, але не виключено, що віруси спрощена форма живих істот. Це питання залишається відкритим і до кінця ще не з'ясовано.
(Відеоматеріал, обговорення його, запис в опорні конспекти).
Викладач: Розглянемо, які хвороби викликають віруси. Слово надається медикам.
Медики:Вірусні інфекції та захисні реакції організму (слайдова презентації).
Шляхи проникнення вірусів до організму хазяїна
Хвороби
Повітряно-краплинний
Грип, віспа, кір.
3 їжею
Ентерит, ящур.
Через шкіру
Сказ, віспа, герпес.
Через кров
Гепатит, СНІД.
За допомогою переносників
Енцефаліт, жовта лихоманка.
Статевий
Герпес, СНІД, та ін.

Віруси мають як позитивне так і негативне значення.
Позитивне значення:
·        використовуються у генній інженерії;
·        є біологічним методом боротьби зі шкідниками сільського господарства;
·        із них створюють вакцини та деякі медичні препарати;
·        регулюють чисельність різних організмів  на планеті.
Негативне значення
·        є основним матеріалом для створення біологічної зброї.
·        завдають шкоди здоров'ю людини;
·        призводять до значних збитків у тваринництві, рослинництві, мікробіологічній промисловості;
·        спричиняють мутації;


Викладач: Давайте підведемо підсумок нашої конференції. Ми розглянули всі питання, що виносилися на нашу конференцію.
Чи  зможете ви тепер боротися з цією мафією – вірусами?
Викладач: А тепер перевіримо, як ви доповнили роздані вам на початку уроку опорні конспекти.
Закріплення вивченого матеріалу.
 Гра «Чарівна регата».
Учні об’єднуються в дві команди. На дошці знаходиться табло. Координати: по горизонталі букви, по вертикалі цифри. Учні по черзі називають координати. В місці перетину координат відкривається комірка, якщо там знак «?», то команді задається питання.
Питання до гри:
1.     Як називається наука, що вивчає віруси? (вірусологія)
2.     Рік народження вірусології? (1892р.)
3.     Назвіть царство до якого відносяться віруси? (віра)
4.     Вчений засновник вірусології (Івановський)
5.     Назвіть простих вірусів  (капсид, нуклеїнова кислота)
6.     Назвіть склад складних вірусів (вірусна оболонка, капсид, і нуклеїнова кислота)
7.     Із скількох фаз складається життєвий цикл вірусів ? (з двох)
8.     В яких виміряються розмір вірусів? (нанометри)
9.     Як називається неклітинна форма життя? (вірус)
10.                        Назвіть шляхи проникнення вірусів, до організму хазяїнів. (повітряно-крапельний, через шкіру, через кров. За допомогою переносників, статевий).
11.                       Назвіть прізвище лікаря, який зробив перше щеплення.(Дженнер)
12.                        Назвіть нуклеїнові кислоти, які входять до складу вірусів. (ДНК, РНК)
13.                        В якому вигляді перебувають віруси у зовнішньому середовищі? (кристалів)
14.                       Назвіть хвороби, які передаються повітряно-крапельним шляхом. (грип, віспа, кір).
На табло закодоване слово.
Викладач: Вправа «Серце друга»
Групи одержують по одному сердечку, на якому треба написати способи, вашого відношення до ВІЛ інфікованої подруги або друга.
Відповіді (Регулярно перебувати поруч з ВІЛ інфікованим, допомогти та знайти інформацію, де вона може отримати соціальну допомогу, організувати групи «самодопомоги» людей інфікованих на ВІЛ; запобігання психологічних наслідків - суїциди).
Вправа «Позитивне чи негативне значення вірусів»(Робота в групах з висловлюваннями про віруси).
Групам даються заготовки основних висловлювань позитивного та негативного значення вірусів, які потрібно прикріпити до плакату.
Позитивне значення:
·        використовуються у генній інженерії;
·        є біологічним методом боротьби зі шкідниками сільського господарства;
·        із них створюють вакцини та деякі медичні препарати;
·        регулюють чисельність різних організмів на, на планеті.
Негативне значення
·        є основним матеріалом для створення біологічної зброї.
·        Завдають шкоди здоров'ю людини;
·        призводять до значних збитків у тваринництві, рослинництві, мікробіологічній промисловості;
·        спричиняють мутації;
Вирішення ситуацій:
Ситуація №1.
Якими будуть ваші дії у ситуації, коли вас покусає кіт чи собака, які потім кудись зникнуть?
Ситуація № 2.
У вашому населеному пункті епідемія грипу. Як треба поводитись під час епідемії?
Підсумок уроку.
Оцінювання учнів з коментуванням .
Рефлексія:
Чи сподобався вам такий вид уроку?
Продовжіть речення: На цьому уроці я….
Інформація-інструктаж домашнього завдання:
-         вивчити конспект,

-         §      О.В. Тагліна , «Біологія 10 клас»




Немає коментарів:

Дописати коментар